Zásady zadávání veřejných zakázek - 2. díl

Milé zakázkářky, milí zakázkáři,
v minulých příspěvcích byly představeny snad nejznámější a nejvíce diskutované zásady veřejného zadávání. Nicméně i při zadávání veřejných zakázek malého rozsahu platí povinnost dodržování i další zásady nad rámec zásady transparentnosti, zásady přiměřenosti, zásady rovného zacházení a zásady zákazu diskriminace. Tou je zjednodušeně řečeno zásada zákazu omezování zahraničních dodavatelů. Nyní se zaměříme na zásadu rovného zacházení a zásadu zakázku diskriminace ve vztahu k zahraničním dodavatelům.
Zásada zákazu omezování zahraničních dodavatelů
Ustanovení § 6 odst. 3 ZZVZ zadavateli zakazuje omezovat účast těm dodavatelům, kteří mají sídlo v členském státě Evropské unie, v členském státě Evropského hospodářského prostoru nebo Švýcarské konfederaci, nebo jiném státě, který má s Českou republikou nebo s Evropskou unií uzavřenu mezinárodní smlouvu zaručující přístup dodavatelům z těchto států k zadávané veřejné zakázce. A contrario tedy platí, že ve vztahu k dodavatelům z jiných, než výše uvedených států je omezování účasti možné.
V oblasti zadávání veřejných zakázek dochází k účasti zahraničních dodavatelů velmi výjimečně. Uvedené je pak zesíleno ve vztahu k veřejným zakázkám malého rozsahu.
Omezení dodavatelů ze třetích zemí
Již z textu § 6 odst. 3 ZZVZ lze odvodit možnosti vyloučení dodavatelů z jiných států, se kterými nemá Česká republika nebo Evropská Unie uzavřenu mezinárodní smlouvu zaručující přístup dodavatelům z těchto států k zadávané veřejné zakázce. Otázku přístupu dodavatelů ze třetích zemí na sklonku roku 2024 posoudil Soudní dvůr Evropské Unie v rozsudku sp. zn. C-652/22 Kolin, obdobné závěry pak jsou v rozsudku z letošního března ve věci sp. zn. C-266/22. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve vztahu k zadávacím postupům vydal stanovisko, jakým způsobem mohou zadavatelé postupovat (https://uohs.gov.cz/cs/verejne-zakazky/metodicka-cinnost/vykladova-stanoviska-a-metodiky.html).
Uvedenými radami v odkazovaném stanovisku se mohou zadavatelé inspirovat i v případě veřejných zakázek malého rozsahu. Případně je možno odkázat i na webový nástroj, který je možno využít při zjišťování okolností týkajících se vzájemné spolupráce jednotlivých zemí https://webgate.ec.europa.eu/procurementbuyers/#/procumementlocation a https://trade.ec.europa.eu/access-to-markets/en/home.
Zásady společensky odpovědného zadávání
Výjimka pro veřejné zakázky malého rozsahu formulovaná v § 31 ZZVZ po zadavateli nevyžaduje, aby byly při zadávání veřejné zakázky malého rozsahu respektovány také tzv. zásady společensky odpovědného zadávání, neboť odstavec 4 je z výčtu povinně aplikovatelných odstavců § 6 ZZVZ vynechán (Tato právní úprava platí od účinnosti novelizace č. 166/2023 Sb.; v období od 1. 1. 2021 do 15. 7. 2023 byl zadavatel při zadávání veřejných zakázek malého rozsahu povinen dodržovat i základní zásady podle § 6 odst. 4 zákona.)
Případná aplikace zásady sociálně odpovědného zadávání, environmentálně odpovědného zadávání a inovací je tak zcela na uvážení zadavatele a zadavatel není ani povinen zvolený postup (využití/nevyužití zásad) odůvodnit.
Na druhou stranu je třeba zmínit, že právě veřejné zakázky malého rozsahu mohou být pro zadavatele v některých případech vhodným nástrojem k dosažení pozitivních společenských dopadů.
V následujícím článku se budeme věnovat konkrétním procesním postupům pro stanovení postupů výběru dodavatele veřejné zakázky malého rozsahu.
Tým ÚOHS