Předpokládaná hodnota; dělení veřejných zakázek na části

Milé zakázkářky, milí zakázkáři,
s otázkou určení předpokládané hodnoty veřejné zakázky (viz předchozí díl) souvisí také téma dělení veřejných zakázek na části. Často se můžete setkat s tvrzením, že dělení veřejných zakázek je zakázáno.
Toto tvrzení je ovšem potřeba upřesnit, neboť není zakázáno samotné dělení zakázek na části, ale takové jednání zadavatele, kdy je postup pro zadání veřejné zakázky zvolen na základě hodnoty části zakázky, nikoli na základě předpokládané hodnoty veřejné zakázky jako celku.
Dle § 18 odst. 2 ZZVZ je do předpokládané hodnoty veřejné zakázky nezbytné zahrnout předpokládanou hodnotu všech plnění, která tvoří jeden funkční celek a jsou zadávána v časové souvislosti, a to bez ohledu na to, zda je zakázka zadávána po částech, či jako celek.
Platí tedy, že uzavíráme-li v časové souslednosti více samostatných smluv, je třeba posoudit, zda spolu jednotlivá plnění souvisí a zda ve vzájemné kombinaci vytvářejí funkční celek, či zda jsou to plnění samostatná, která samostatně uspokojují potřebu zadavatele.
Například pokud se zadavatel rozhodne řešit nevyhovující stav nemovitosti v jeho vlastnictví, a hned od počátku ví, že bude nezbytné zajistit rekonstrukci fasády, výměnu oken a výměnu střešní krytiny, zaleží na jeho rozhodnutí, zda uzavře tři samostatné smlouvy, či zda uzavře jednu smlouvu na poskytnutí všech potřebných plnění.
Ovšem s ohledem na skutečnost, že tato plnění spolu tvoří jeden funkční celek (směřují ke společnému cíli, celkovým záměrem zadavatele je oprava nemovitosti a zadavatel počítá s tím, že k dosažení tohoto cíle bude nezbytné realizovat všechna výše uvedená spolu související plnění) musí zadavatel v případě uzavírání samostatných smluv volit režim zadání veřejné zakázky, který bude odpovídat součtu předpokládaných hodnot všech plnění tvořících jeden funkční celek.
Pokud tedy součet předpokládaných hodnot jednotlivých plnění přesáhne limit pro veřejnou zakázku malého rozsahu, není v zásadě (s výjimkou postupu podle § 18 odst. 3 ZZVZ) možné část zakázky zadat mimo zadávací řízení i přes to, že hodnota této části limit pro veřejné zakázky malého rozsahu nepřesahuje.
Při posuzování zda je potřeba plnění z jednotlivých smluv považovat za samostatné veřejné zakázky či více částí jedné veřejné zakázky, které tvoří funkční celek, může zadavatel vycházet mimo jiné také z charakteru plnění, z informací o situaci na trhu, místní souvislostí plnění.
Důležitou roli hraje také časová souvislost mezi jednotlivými částmi. Je tedy třeba posoudit také to, kdy jsou jednotlivé smlouvy uzavírány a kdy dochází k jejich plnění. Zadání a plnění jednotlivých smluv nemusí probíhat ve stejnou dobu, časovou souvislost dovozujeme, i pokud na sebe plnění z jednotlivých smluv postupně navazují.
Tato návaznost nemusí být bezprostřední. Časovou souvislost lze shledat i v plnění, která od sebe dělí i několik měsíců, možná i rok, ovšem se „slábnoucí“ časovou souvislostí narůstá na významu prokázání skutečnosti, že zadavatel o navazující veřejné zakázce věděl, a mohl tak s ní při určení předpokládané hodnoty celku počítat.
Výjimku z povinností zadat jednotlivou část veřejné zakázky postupem odpovídajícímu součtu hodnot všech částí jedné veřejné zakázky stanoví § 18 odst. 3 ZZVZ a umožňuje zadat jednotlivou část veřejné zakázky postupem, který odpovídá předpokládané hodnotě zadávané části.
Pro takový postup však musí být splněny dvě podmínky, a to:
- celková předpokládaná hodnota všech takto zadávaných částí veřejné zakázky nepřesáhne 20 % souhrnné předpokládané hodnoty a
- předpokládaná hodnota jednotlivé části veřejné zakázky je nižší než částka stanovená nařízením vlády.
Vyčlenění části zakázky a její samostatné zadání v souladu s pravidly dle § 18 odst. 3 ZZVZ (tedy například postupem mimo zadávací řízení, neboť hodnota vyčleněné části veřejné zakázky nepřesahuje limit pro veřejné zakázky malého rozsahu) může zadavateli zásadně pomoci v situaci, kdy je v časové tísni a potřebuje zahájit alespoň částečné plnění veřejné zakázky co nejdříve.
Důležité však je pamatovat, že dílčí pravidla pro stanovení předpokládané hodnoty nejsou pouze v § 18 ZZVZ, ale též § 19 ZZVZ, který se zaměřuje na veřejné zakázky pravidelné povahy.
V následujícím článku se zaměříme na problematiku předpokládané hodnoty u veřejných zakázek pravidelné povahy.
Tým ÚOHS