Jak hájit svoje práva při soutěži o veřejnou zakázku I
Cílem zadavatele je získat na trhu plnění, které nejlépe uspokojí jeho potřeby. Dodavatelé reagují na poptávku zadavatelů tak, že se snaží nabídnout své produkty, služby či provedení stavebních prací za podmínek, které stanovil zadavatel a současně jim umožní uspět na relevantním trhu v konkurenčním prostředí jiných dodavatelů.
Pro férovost soutěže je důležité, aby požadavky zadavatelů vycházely z jejich objektivních potřeb a současně aby umožňovaly co nejširší soutěž. Stejně tak i následné kroky vedoucí k výběru dodavatele a uzavření smlouvy na plnění veřejné zakázky či další kroky při zadávání, potažmo i kroky zadavatele po uzavření smlouvy, musí dostát všem zákonným pravidlům, která jsou mnohdy protkána povinnostmi v podobě základních zásad (tj. bez konkrétní definice). Není to vždy jednoduchá disciplína, všechny dané aspekty vybalancovat. Mohou tak nastat situace, kdy se představa a jednání zadavatele dostanou do rozporu s vnímáním férovosti soutěže ze strany dodavatelů. Důvody, proč se tak stane mohou být různé, ať již neznalost či nešikovnost na straně zadavatele, někdy se však může jednat i úmysl.
V minulém příspěvku jsme avizovali, že poskytneme informace, jak zvládnout setkání s Úřadem tváří v tvář. Než tak učiníme, je vhodné zmínit, že jak pro zadavatele, tak dodavatele, je optimální (a dokonce i nejrychlejší cestou), když se s Úřadem ve věci přezkoumání konkrétní veřejné zakázky vůbec nesetkají. ÚOHS, jakožto dozorový orgán, je třeba vnímat jako instituci, která by měla do sporu mezi zadavatelem a dodavatelem vstoupit až v situaci, když se těmto stranám nepodaří nalézt smírné řešení. Důležité pro praxi je, aby se strany (zadavatelé – dodavatelé) navzájem vnímaly a měly snahu vlastními silami nastavit vhodné a férové soutěžní prostředí. Až když tyto mechanismy se ukáží jako nedostačující, je na místě obrátit se na nestranný třetí subjekt.
Cílem tohoto a navazujícího příspěvku je poskytnout dodavatelům základní přehled možností, jak hájit svoje práva na transparentní soutěž za férových a nediskriminačních podmínek a současně navést i zadavatele, jak k některým situacím přistoupit. Primárně by spory mezi zadavateli a dodavateli měly být urovnány přímo mezi těmito stranami. Důležitá je však na obou stranách ochota vnímat „co říká druhá strana“ a případně tomu uzpůsobit své další kroky a jednání.
V rámci tohoto příspěvku se nejprve podíváme na možnosti uplatnění práv u zadavatele, jakožto cestu možného nalezení řešení přímo mezi dodavatelem a zadavatelem. Níže uvádíme přehled jednotlivých institutů, které lze u zadavatele uplatnit.
- Vysvětlení zadávací dokumentace
V případě, kdy se dodavatel domnívá, že zadavatel stanovil požadavky na předmět plnění nebo jiné požadavky týkající se soutěže o veřejnou zakázku nejasně či zde absentují nějaké důležité informace nebo má dodavatel dokonce pocit, že nastavený způsob požadavků je ne zcela obvyklý či dokonce hraničící s nezákonností, je možno využít speciálního institutu, který ani zákonem označován jako ochranný prvek v boji proti nezákonnosti postupu zadavatele, ale jeho primární úlohou je vysvětlit stanovené zadávací podmínky, popř. je možno je následně i za dodržení zákonných pravidel změnit. Daný institut se nazývá vysvětlení zadávací dokumentace. Dodavatelům tak svědčí právo podávat žádosti o vysvětlení zadávací dokumentace, přičemž při splnění zákonných požadavků mají zadavatelé povinnost na podanou žádost reagovat. Současně však zákon zadavateli nebrání, aby to byl sám zadavatel, který z vlastní iniciativy poskytne vysvětlení zadávací dokumentace, považuje-li to za vhodné (např. je to sám zadavatel, který objeví chybu v zadávacích podmínkách či zjistí, že je možno lépe nastavit soutěžní podmínky).
Dodavatelé mohou prostřednictvím žádosti o vysvětlení zadávací dokumentace zadavatele ve lhůtách dle § 98 ZZVZ požádat o vysvětlení konkrétních požadavků a nechat si tak vysvětlit znění zadávacích podmínek či získat jejich doplnění nebo úpravu. Součástí žádosti o vysvětlení zadávací dokumentace může být i pohled dodavatele na danou zadávací podmínku, resp. úvaha o tom, jak danou podmínku chápe dodavatel a v čem spatřuje např. její případnou nevhodnost, nebo jaké informace ve vztahu k zadávané veřejné zakázce absentují.
Bližší informace o vysvětlení zadávací dokumentace jsou uvedeny v § 98 a násl. ZZVZ. Tato pravidla platí pro veřejné zakázky, které jsou zadávány v režimu zákona. Pokud však zadavatel zadává veřejnou zakázku malého rozsahu, jeví se jako optimální, aby obdobnou možnost připustil i při takovémto postupu. Nezřídka se stává, že zadavatel poté, co žádost o vysvětlení zadávací dokumentace obdrží, přistoupí k úpravě či změně zadávacích podmínek. Jedná se mnohdy o nejrychlejší způsob toho, jak lze dosáhnout úprav v soutěži o veřejnou zakázku a může tak být dosaženo z pohledu obou stran (jak zadavatele, tak dodavatelů) win-win řešení.
- Námitky
Prostřednictvím námitek mohou dodavatelé brojit proti postupu zadavatele, pokud se domnívají, že jim daným postupem hrozí nebo vznikla újma. Konkrétní podmínky pro podání námitek upravuje § 241 ZZVZ, který současně stanoví i úkony, proti kterým lze námitkami brojit. Současně dané ustanovení upravuje, že námitky nelze podat mj. proti veřejným zakázkám malého rozsahu. To však nevylučuje, aby zadavatelé i při zadávání veřejných zakázek malého rozsahu postupovali obdobně. V případě, že je dodavatelé obdobným způsobem upozorní na nezákonnost v postupu je na místě nebrat tuto skutečnost na lehkou váhu. Je vhodné se s podanými „námitkami“ seznámit a případně zvážit, zda např. na uvedených pochybnostech dodavatele „něco není“ a případně tomu uzpůsobit další postup.
Na rozdíl od žádosti o vysvětlení zadávací dokumentace mohou být námitky při splnění zákonných podmínek uplatněny mj. v průběhu celého zadávacího řízení, nikoliv pouze ve fázi před podáním nabídek. Z pohledu dodavatelů je však důležité dodržet pravidlo včasnosti podání námitek (viz § 242 ZZVZ). Institut námitek je spjat s povinností zadavatele v zákonem stanovených lhůtách na tyto námitky reagovat (k tomu srov. § 245 ZZVZ). Z pohledu dodavatelů, pokud chtějí hájit svá případná práva u ÚOHS je podání námitek důležitým krokem, jelikož ať již se rozhodnou pro podání podnětu či podání návrhu, jsou dodavatelé povinni před oslovením ÚOHS vždy nejprve se svými pochybnostmi o zákonnosti postupu zadavatele podat námitky zadavateli, pakliže jim v dané situaci tohle právo svědčí.
Pro zadavatele je zase naopak důležité nerezignovat na zodpovědné rozhodování o podaných námitkách, jelikož nevyřízení námitek v souladu se zákonem (tj. včas a srozumitelně se vyjádřit ke všem namítaným skutečnostem) je klasifikováno jako přestupek, za který je možno uložit pokutu, a v případě řízení o návrhu je zadavateli ukládáno nápravné opatření. Nápravné opatření je voleno v návaznosti na to, zda zadavatel o námitkách nerozhodl včas či vůbec, v takovém případě je plně vyhověno návrhu navrhovatele z hlediska ukládaného nápravného opatření (viz § 263 odst. 6 ZZVZ), pokud o námitkách zadavatel rozhodl včas, avšak nikoliv v celém rozsahu nebo nesrozumitelně, je ukládáno nápravné opatření spočívající ve zrušení rozhodnutí o námitkách. V takovém případě je zadavatel povinen o námitkách opětovně rozhodnout (viz § 263 odst. 5 ZZVZ). Bezesporu tedy platí, že investovat čas do rozhodování o námitkách a srozumitelně dodavateli (stěžovateli) vysvětlit, jaký má zadavatel pohled na věc, zejména pokud s námitkou stěžovatele nesouhlasí, se vyplatí. A to nejen v souvislosti s tím, že zadavateli nehrozí sankce či nápravné opatření ze strany ÚOHS, ale odpovědným přístupem k vypořádání námitek (typicky s předcházející odpovědnou přípravou zadávacího postupu), může zadavatel dostatečně dodavatele přesvědčit o zákonnosti svého počíná a zamezit tak řešení sporu před ÚOHS.
Příště Vám, milé zakázkářky a milí zakázkáři, představíme avizované možnosti nejen obrany proti nezákonnému postupu zadavatele u ÚOHS .
Tým ÚOHS